Get Adobe Flash player

Wtorek,5 styczeń 2016r.

Zastanawialiście się Państwo dlaczego, często z wielkim trudem, przychodzi zachęcić dziecko do wykonywania polecenia? :
 
-Posprzątaj pokój. 
-Nie! 
-Odkurz dywan. 
-Zaraz!. 
-Wynieś śmieci. 
-Nie! 
-Odrób lekcje. 
-Nie chce mi się! 
I tak dalej i tak dalej…
Otóż kluczem do rozwiązania tej zagadki są: uwaga, wsparcie, pomoc, pochwała (UWPP). UWPP to cztery wytyczne, którymi powinien kierować się rodzic, nauczyciel aby dziecko skutecznie wykonało polecenie. Przeprowadzone badania prof. Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej oraz Ewy Zielińskiej wykazały, że próba łamania dziecięcego oporu nie przynosi pożądanych rezultatów, a tylko wzmaga niechęć, natomiast z drugiej strony jeśli dziecko kilka razy zwycięży w tym konflikcie tworzy się nawyk protestowania w każdej sytuacji. Co zatem robić? Otóż autorki proponują przyjąć następującą strategię:
 
 
 
 
Uwaga (U)
Obdarzaj dziecko swoją uwagą nie tylko kiedy wydajesz polecenie, ale również, gdy ono wykonuje powierzone zadanie. Ma wtedy poczucie, że robi coś ważnego. Okaż mu zainteresowanie słowami, zadaj pytanie.
Wsparcie (W)
W trakcie wykonywanej przez dziecko pracy dodaj mu otuchy, okaż wsparcie słowami. Podpowiedz, co powinno zrobić w dalszej kolejności.
Pomoc (P)
Zlecaj dziecku zadania na miarę jego możliwości. Jeśli okaże się, że wykonanie polecenia jest dla niego za trudne – pomóż.
Pochwała (P)
Po wykonaniu zadania pochwal dziecko, nawet z przesadą i okaż radość z faktu, że sobie poradziło.
Do tego wszystkiego ważne jest „otulanie” tego typu sytuacji pozytywnymi uczuciami, ponieważ  umacniają one więź pomiędzy dzieckiem i rodzicem.
Obdarzanie uwagą jest największą nagrodą społeczną. Dzieci wręcz natarczywie, nachalnie dopominają się o nią, nawet kosztem własnego zachowania. Jeśli dziecko traci uwagę dorosłego, traci również zainteresowanie tym, co ma robić. Jeśli mama, tata, nauczyciel nie zwraca uwagi na to co robię, to po co to robić? Chwalenie dziecka za wykonanie zadania, wzmacnia w nim poczucie, że to co robi ma sens. 
Aby dzieci z chęcią angażowały się w wykonywane prace (w domu, w szkole), które często nie są atrakcyjne,  warto skorzystać z powyższych podpowiedzi.
Być może, dla kogoś z Państwa, wprowadzanie ich w swoim otoczeniu stanie się postanowieniem noworocznym, bo przecież mamy styczeń, nowy rok…
                                                                                                                                                                                                                                                                                          A zatem samych sukcesów życzę…
                                                                                                                                                                                                                                                                                           Anna Maja Kotwica- psycholog

 

Żródło: E. Gruszczyk – Kolczyńska, E. Zielińska. Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole. Wydawnictwo Edukacja Polska Sp. z o.o. warszawa 2009r.


Copyright © 2013. All Rights Reserved.