Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Ostrowi Mazowieckiej jest jedną z 75 publicznych poradni psychologiczno- pedagogicznych, działających na terenie województwa mazowieckiego, jedyną tego typu placówką w powiecie ostrowskim. Siedziba placówki mieści się przy ul. Romana Rubinkowskiego 15 ( w budynku Bursy Szkolnej ). Kadrę pedagogiczną stanowi 5 psychologów, 3 pedagogów, logopeda oraz lekarz orzecznik, uczestniczący w posiedzeniach zespołów orzekających.
Placówka powołana została do życia, jako Poradnia Wychowawczo- Zawodowa, na mocy orzeczenia wydanego 1 września 1969r. przez Wydział Oświaty i Kultury Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Ostrowi Mazowieckiej.
Początkowa działalność Poradni (przez pierwszy rok realizowana jednoosobowo) skupiała się na rozwiązywaniu problemów dzieci i młodzieży, zgłaszanych głównie przez nauczycieli.
Decyzją Kuratora Oświaty i Wychowania w Ostrołęce z dnia 1 września 1975 r., zmieniono nazwę placówki na Miejską Poradnię Wychowawczo- Zawodową z siedzibą w Ostrowi Mazowieckiej. Poradnia objęła swoją działalnością miasto i gminę Ostrów Mazowiecka , gminy Brok, Małkinię, Długosiodło i Wąsewo.
1993 rok przynosi kolejną zmianę organizacyjną , placówka przekształca się w Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną, pod którą to nazwą funkcjonuje do dnia dzisiejszego.
1 stycznia 1999 r., na mocy przepisów wprowadzających ustawy reformujące administrację publiczną, organem prowadzącym dla Poradni staje się Powiat Ostrowski. Rejon działania placówki znacznie się powiększa – (z dotychczasowych 6 do 11 gmin: są to miasto oraz gmina Ostrów Mazowiecka, gmina Brok, Małkinia, Wąsewo, Lubotyń , Andrzejewo, Boguty Pianki, Nur, Szulborze Wielkie oraz Zaręby Kościelne.
Dzisiaj, z perspektywy ostatnich lat jej funkcjonowania, nie sposób nie zauważyć fundamentalnych zmian, jakie – poprzez nowe uregulowania prawne oraz dostrzeganie i akcentowanie przez organ prowadzący roli Poradni we wsparciu merytorycznym i specjalistycznym szkół i placówek powiatu ostrowskiego- dokonały się na każdym z wielu poziomów jej działalności.
1 maja 2001 roku Poradnia zmienia lokalizację na bardziej dogodną dla odbiorców jej usług (z ul. Techników 1 na ul. Rubinkowskiego 15 ), pod potrzeby działalności statutowej wyremontowano 6 gabinetów diagnostyczno- terapeutycznych ( wymiana okien, podłóg, zakup nowych mebli ), 2 pomieszczenia administracyjno- biurowe i archiwum ( wyposażone w komputery, drukarki, kserokopiarki ) oraz poczekalnię dla rodziców Dla dzieci z deficytami rozwojowymi utworzono gabinet wspomagania rozwoju , dla uczniów z uogólnionymi i specyficznymi trudnościami w uczeniu się – pracownię technik multimedialnych , wyposażoną w 5 zestawów komputerowych, umożliwiających prowadzenie terapii grupowej w oparciu o specjalistyczne programy.
jeden z 5 gabinetów diagnostyczno- terapeutycznych
gabinet logopedyczny
sekretariat
Dla dzieci i uczniów niepełnosprawnych pobudowano podjazd, zwiększający dostępność usług poprzez likwidację istniejących barier architektonicznych oraz wyremontowano dodatkową łazienkę.
Od 2012r., placówka współpracuje z fundacją” Radość dzieciom”, od której corocznie pozyskuje nieodpłatnie przybory szkolne, encyklopedie, środki czystości.
Mając na uwadze dużą liczbę kapitałochłonnych zadań realizowanych przez starostwo powiatowe, placówka poszukiwała dodatkowych, pozabudżetowych źródeł finansowania standardowych i nowatorskich zadań i przedsięwzięć, które planowała i ujmowała w kolejnych, rocznych i wieloletnich planach pracy.
W 2005r. przystąpiono do projektu „Wyposażanie publicznych poradni psychologiczno- pedagogicznych w sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem” ( w ramach programu Europejskiego Funduszu Społecznego ). Deklaracja złożona przez placówkę została zaopiniowana pozytywnie- Poradnia wzbogaciła się ( nieodpłatnie ) o 5 komputerów stacjonarnych, laptop, drukarkę laserową, skaner. Wszyscy pracownicy pedagogiczni pracujący z komputerem przeszli 5- dniowe szkolenie przygotowujące do obsługi w/w sprzętu.
pracownia technik multimedialnych
Poprzez udział w kolejnym projekcie „ Bezpieczna i przyjazna szkoła” , tym razem realizowanym pod auspicjami MEN, pozyskano środki, za które zakupiono materiały do terapii dzieci ze szkół podstawowych, narzędzia diagnostyczne, w tym do diagnozy dzieci 3- letnich i starszych wiekowo, platformę do badań zmysłów wraz z oprzyrządowaniem oraz materiały i sprzęt biurowy.
stosowane techniki diagnostyczne oraz pomoce do terapii
W grudniu 2012r. w gabinecie wspomagania rozwoju dziecka utworzono Salę Doświadczania Świata, którą sukcesywnie doposażano w sprzęt specjalistyczny Sala służyła pomocą dzieciom z zaburzeniami procesów integracji sensorycznej, deficytami i dysharmoniami rozwojowymi, wymagającym specjalistycznych działań wspomagających oraz relaksacji.
zajęcia terapeutyczne dla dzieci z zaburzeniami procesów integracji sensorycznej
W marcu 2014r. podjęto działania , mające na celu pozyskanie dodatkowych, zewnętrznych środków w ramach podziału części rezerwy oświatowej subwencji ogólnej na rok 2014. Za przyznaną kwotę zakupiono brakujący sprzęt specjalistyczny do terapii integracji sensorycznej.
W listopadzie 2014r. zakończono inwestowanie i otwarto na potrzeby klientów kompletnie wyposażoną Salę Integracji Sensorycznej, która wzbogaciła ofertę placówki skierowaną do rodziców małych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Baza placówki, jej wyposażenie w sprzęt , pomoce specjalistyczne, techniki do diagnozowania, stanowią mocny fundament dla podejmowania różnorodnej działalności statutowej, będącej odpowiedzią na stale rosnące zapotrzebowanie odbiorców jej usług. W połączeniu ze specjalistyczną , stale doskonalącą się kadrą psychologów, pedagogów, logopedy, oferta Poradni jest w stanie sprostać nowym wyzwaniom i zagrożeniom współczesnego świata, występującym w skali lokalnej społeczności. Stale zwiększająca się liczba dzieci wymagających specjalistycznej terapii, w tym terapii o znamionach klinicznej, diagnozowanie coraz bardziej skomplikowanej sytuacji edukacyjnej i wychowawczej badanych uczniów, skłania pracowników placówki do ustawicznego wzbogacania posiadanej wiedzy oraz zacieśniania wzajemnej, wewnętrznej współpracy i wsparcia.
Z biegiem lat, coraz bardziej zauważalnym zjawiskiem, staje się bezpośrednia, często świadczona zespołowo, pomoc psychologiczna, pedagogiczna oraz logopedyczna, realizowana na terenie szkół i placówek pozostających w rejonie działania Poradni. Corocznie przesiewowymi i kontrolnymi badaniami logopedycznymi poddawanych jest ok. 1500 dzieci przedszkolnych oraz z uczniów klas I- III szkół podstawowych. Około 350 osób objętych jest przesiewowym badaniem słuchu oraz badaniami audiometrycznymi.
badanie słuchu
Dzieci 6- i 7- letnie diagnozowane są pod kątem oceny gotowości szkolnej oraz oceny występowania ryzyka dysleksji. Wyniki uzyskane w trakcie diagnozy przekazywane są radom pedagogicznym , rodzice badanych dzieci otrzymują – oprócz wyników przeprowadzonych badań- wskazówki pomocne do prowadzenia wspomagania dziecka w domu. W placówce diagnozuje się corocznie 1000- 1300 osób (dzieci i uczniowie ) , drugie tyle korzysta z pogadanek, prelekcji, warsztatów, treningów , programów profilaktycznych, realizowanych w szkołach i przedszkolach ( adresaci: rodzice, nauczyciele, uczniowie ).
Nowe akty prawne, wydawane przez MEN, np rozporządzenia dotyczące pomocy psychologiczno- pedagogicznej organizowanej na terenie szkół i przedszkoli, skłoniły placówkę do zorganizowania serii szkoleń dla rad pedagogicznych . Zapisy rozporządzenia i praktyczne wskazówki do wcielenia ich w życie przybliżono ok. 500 nauczycielom ( ZS nr 1, ZS Nr 2, Liceum Ogólnokształcące, szkoły podstawowe i gimnazja w Ostrowi Mazowieckiej, gminie Małkinia Górna, Andrzejewie, Broku, przedszkola Nr 1,2,3 w Ostrowi Mazowieckiej oraz przedszkole samorządowe w Komorowie ). Pracownicy pedagogiczni Poradni zgłosili także swój akces do projektu Terenowy Trener, w ramach którego przeszkolono wszystkich pedagogów i psychologów szkolnych, pracujących w szkołach powiatu ostrowskiego ( szkolenia w zakresie stosowania nowoczesnych metod diagnozowania niepowodzeń szkolnych ). Nowe techniki diagnostyczne, możliwe do prowadzenia na terenie szkół, staną się przydatnym narzędziem do wstępnego diagnozowania przyczyn występujących trudności w uczeniu się.
Bateria 5/6- nowoczesne narzędzie do diagnozy 5-6 latków
Realizując zadania priorytetowe państwa, Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Ostrowi Mazowieckiej organizuje spotkania z rodzicami, dyrektorami ,nauczycielami, pedagogami i psychologami szkolnymi. W roku szkolnym 2012/2013 i 2013/2014 przeprowadzono szeroko zakrojoną kampanię w związku z obniżeniem wieku szkolnego. W 5 debatach z udziałem 350 rodziców oraz przedstawicielami organów prowadzących, przekazano informacje pomocne rodzicom przy podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu edukacji w szkole ich dzieci czy też wszczęciu działań zmierzających do odroczeniu obowiązku szkolnego.
debaty z udziałem rodziców, dyrektorów szkół i przedszkoli, przedstawicieli organów prowadzących
szkolenia dla dyrektorów szkół powiatu ostrowskiego
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Ostrowi Mazowieckiej, poza realizacją zadań statutowych, związanych z diagnozowaniem, udzielaniem bezpośredniej pomocy psychologiczno- pedagogicznej, zadań wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkoli, szkół i placówek, promuje swoją działalność na szerszym polu, uczestnicząc corocznie w organizowanym przez starostwo Powiatowym Forum Edukacji ( 3 edycje ).Warsztaty dla uczestników spotkań, wzbogacają przyjętą formułę komunikacji i wymiany poglądów, w istotnych dla współczesnego człowieka kwestiach światopoglądowych, wspierają proces budowania poczucia wzajemnej więzi w ramach wspólnoty lokalnej.
II Powiatowe Forum Oświaty – wykład inaugurujący
III Powiatowe Forum Edukacji- performance
Współpraca z sądem, policją, ośrodkami pomocy społecznej, specjalistycznymi placówkami służby zdrowia przybierająca postać konsultacji, szkoleń, wielopłaszczyznowej wymiany wzajemnych doświadczeń, pozwala na wszechstronną, interdyscyplinarną diagnozę sytuacji szkolnej, wychowawczej, bytowej , zdrowotnej dzieci i uczniów przyjmowanych przez placówkę.
Pracownicy Poradni, wykorzystując posiadaną wiedzę i umiejętności, biorą także udział w mediacji między stronami konfliktów - uczniami, rodzicami, nauczycielami, zapewniają specjalistyczne wsparcie w sytuacjach kryzysowych (śmierć dziecka, rodzica), oferują pomoc w nagłych, dynamicznie zmieniających się , niestandardowych zdarzeniach zachodzących na terenie szkół (Gimnazjum Publiczne w Wąsewie).
W okresie, będącym przedmiotem sporządzanej oceny, Poradnia stała się nowoczesną, w pełni skomputeryzowaną placówką (komputer z dostępem do Internetu na każdym stanowisku pracy), posiadającą wewnętrzną sieć komputerową, zapewniającą możliwość elektronicznego sporządzania opinii po badaniach przez współpracujące w procesie diagnostycznym zespoły specjalistów. Udoskonalono wewnętrzny system obiegu informacji, zapoczątkowano systematyczne, elektroniczne gromadzenie danych w tworzonych katalogach ewidencji badań, założono rejestry napływających wniosków, bazę klientów ( w chwili obecnej zawiera ona dane ponad 6000 osób).W odpowiedzi na prośby rodziców rozszerzono czas pracy placówki do 18.00, zwiększono ilość godzin przeznaczonych na specjalistyczne terapie, zakupiono nowoczesne metody diagnostyczne oraz przeszkolono pracowników, którzy je stosują.
Wprowadzony w placówce (i systematycznie doskonalony) system monitorowania potrzeb klientów oraz dostosowanie oferty do zmieniającego się zapotrzebowania na różne formy pomocy, znalazł uznanie w oczach zespołu ewaluatorów, którzy w lipcu 2013r. dokonali oceny pracy placówki. Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Ostrowi Mazowieckiej osiągnęła we wszystkich badanych obszarach poziom ” B”, oznaczający wysoki stopień wypełniania badanego wymagania. Jest to jedna z najwyższych ocen, jaką otrzymała placówka oświatowa, prowadzona przez Powiat Ostrowski od momentu wdrożenia ewaluacji.
Krystyna Skibicka
dyrektor
Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej
w Ostrowi Mazowieckiej