Get Adobe Flash player

Środa, 25 października 2017r.

 

W naszym świecie emocjonalnym pojawiają się różnorodne uczucia, wśród nich takie, które mogą przysporzyć nam wielu problemów. Niezależnie od tego, którą z emocji przeżywamy (przyjemną lub przykrą), należy je docenić – mieć świadomość ich istnienia, a okaże się, że mogą stać się w wielu wypadkach naszym drogowskazem.

Emocje bardzo trudne, np. takie jak lęk, złość, poczucie winy czy poczucie krzywdy, mogą spowodować pogorszenie samopoczucia, w niektórych sytuacjach doprowadzi do zakłóceń funkcjonowania psychicznego. Profilaktyka w tym zakresie zawiera przesłanie, iż o własny świat emocjonalny należy dbać w sposób szczególny, a przede wszystkim tej dbałości uczyć dzieci.

Nawet najtrudniejsze uczucia nie są naszymi wrogami, najczęściej stanowią odpowiedź na to, co nas spotyka, są także wyrazem naszych wcześniejszych doświadczeń. Wiedzę o przeżywaniu powinniśmy wskazywać dzieciom wraz z nauką radzenia sobie z emocjami.

Uczucia mogą być dla nas drogowskazami, które podpowiedzą, co jest dla nas dobre, a co złe i dlatego przekazując dzieciom wiedzę o przeżywaniu, warto spowodować by dziecko nie bało się własnego świata emocjonalnego. Gdy nauczymy je mówić o własnych przeżyciach będziemy mieć szansę na dostęp do najtrudniejszych uczuć dziecka, a wtedy łatwiej nam będzie zaradzić każdemu problemowi.

Warto zwrócić uwagę na fakt, iż emocje pojawiły się także w sferze nowoczesnych technologii. Wysyłając wiadomość mailową, poza treścią, można zaznaczyć co się odczuwa. Emotikony w sposób prosty nadają znaczenie emocjonalne komunikowanym treściom. Czy nie prowadzą do uproszczenia przeżywania i czy są wartościowym przekazem? Jaka wzbudzają potrzebę odbiorcy w chwili ujrzenia przez niego smutku? Czy na pewno jest to chęć pocieszenia drugiego człowieka?

Jedną emocję można wyrażać na wiele sposobów, przy czym wyrażaniem jej nie można krzywdzić ani siebie, ani innych. Ta trudna sztuka powinna dotyczyć nas wszystkich, a rodzic,który wymaga właściwego zachowania nawet w trudnej dla dziecka chwili, nie może zapomnieć, iż jest ono doskonałym obserwatorem i podlega uczeniu się także poprzez naśladowanie smiley.

 

Iwona Stachowiak

psycholog kliniczny

Poradni Psychologiczno -Pedagogicznej

w Ostrowi Maz.


Copyright © 2013. All Rights Reserved.