Poniedziałek,5 październik 2015 r.
Wczesne wspomaganie rozwoju ma na celu pobudzanie i stymulowanie ruchowego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia u niego niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole. Jest to zintegrowany system oddziaływań profilaktycznych, diagnostycznych i terapeutyczno – edukacyjnych, prowadzony przez interdyscyplinarny zespół specjalistów. Może ono dotyczyć rozwoju motorycznego, stymulacji polisensorycznej (wielozmysłowej), rozwoju mowy i języka, orientacji i poruszania się w przestrzeni, usprawniania widzenia, słuchu, umiejętności samoobsługi i funkcjonowania w środowisku.
Od 15 września 2015r., po rocznym okresie pilotażu, zakończonym ewaluacją podjętych oddziaływań - określeniem mocnych i słabych stron przyjętych rozwiązań o charakterze organizacyjnym i merytorycznym, rozpoczęto kompleksową wielospecjalistyczną stymulację dzieci, które zakwalifikowano na zajęcia na podstawie posiadanej przez nie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
Poniedziałek,31 sierpnień 2015 r.
Kończy się czas wakacyjnej beztroski znaczonej dylematami: wybrać góry, Mazury czy morze.
Kończą się długie, słoneczne dni, rozpoczynane o dwunastej w południe i kończone o północy.
Nadchodzi nowy rok szkolny, a wraz z nim konieczność ponownego uruchomienia posiadanych zasobów odporności psychicznej, kontroli emocjonalnej, wysokiej tolerancji na przeciwności szkolnego losu.
Wszystkim powracającym do lekcyjnej rzeczywistości życzymy optymizmu,
dobrego planowania czasu, twórczej realizacji celów bliskich i dalekich.
A na pocieszenie…. wakacje już za 10 miesięcy !!!!!!!
Na łące
Leżę na łące,
Nikogo nie ma: ja i słońce.
Ciszą nabrzmiałą i wezbraną
Napływa myśl:
- To pachnie siano.
Wiatr ciągnie po trawach z szelestem,
A u góry
Siostry moje, białe chmury,
Wędrują na wschód.
Czy nie za wiele mi, że jestem?
Kazimierz Wierzyński
środa, 18 marzec 2015r.
W poniedziałkowe popołudnie, 16.03.2015r., z uwagi na bardzo duże zainteresowanie symultaniczno- sekwencyjną metodą czytania, znaną bardziej jako „Metoda Krakowska”, pracownicy Poradni Teresa Sarnowska- neurologopeda oraz Eugeniusz Nowicki- pedagog, ponownie przeprowadzili szkolenie poświęcone założeniom metody, sposobom prowadzenia zajęć oraz osiąganym efektom.
W części pierwszej szkolenia zaprezentowano wszystkie elementy tej systemowej metody, zwracając uwagę na jej nadrzędne zadanie czyli kształtowanie systemu językowego. Przedstawiono aktualnie występujące zagrożenia dla neuroplastyczności mózgu, jakie niosą komputery, TV, bilbordy, smartfony , będące źródłem obrazowego spostrzegania świata.
W części drugiej szczegółowo omówiono jeden z siedemnastu elementów metody- Symultaniczno- Sekwencyjną Metodę Czytania. Podkreślono zasadność stosowania metody wobec dzieci i uczniów z różnorodnymi deficytami, powodującymi zaburzenia komunikacji językowej, jak też wobec dzieci z zagrożeniem wystąpienia czy zdiagnozowaną dysleksją.
W obu edycjach szkolenia wzięło łącznie udział 100 osób- pedagogów i psychologów szkolnych, nauczycieli oraz zainteresowanych rodziców.
wtorek,17 marzec 2015r.
Rozwój dziecięcy nie przebiega w linii prostej, naturalne są tzw. kryzysy, które rodzice często interpretują jako coś bardzo niepokojącego, zwiastującego chorobę. Widzimy np. że dziecko ma już określone osiągnięcia w sferze poznawczej, potrafi panować nad emocjami, w kontaktach z innymi przestrzega norm, które zaczęliśmy mu wpajać, jego zabawa jest dostosowana do wieku......, gdy nagle sytuacja ulega tak radykalnej zmianie , że nie poznajemy własnego dziecka. Nie musi być to objawem regresu, ale sygnałem nadchodzącego kryzysu rozwojowego, który minie i pozwoli dziecku przejść na wyższy etap funkcjonowania. Zaniepokojeni rodzice w takiej sytuacji mogą skorzystać z porady wychowawców w przedszkolu ( znających prawidłowości rozwojowe), a jeśli to nie wystarczy, skonsultować się ze specjalistą.
24 lutego 2015r. uczniowie klas III Publicznego Gimnazjum nr 2 w Starym Komorowie (łącznie 40 osób) uczestniczyli w diagnozie własnych zainteresowań zawodowych oraz zajęciach aktywizujących do wyboru dalszej szkoły i w przyszłości - kariery zawodowej.
Zajęcia, poprowadzone przez pedagoga Eugeniusza Nowickiego, miały na celu wspieranie ucznia w podjęciu trafnej i mądrej decyzji, dotyczącej wyboru szkoły ponadgimnazjalnej i zawodu.
Młody człowiek kończący gimnazjum musi sobie odpowiedzieć na szereg trudnych pytań:
- kim chcę być?,
- w jakim zawodzie mogę odnieść sukces ?,
- jaką szkołę wybrać ?,
- gdzie zdobyć kwalifikacje wymagane przez pracodawców ?,
- jakie zawody są poszukiwane a jakie zagrożone bezrobociem?
Zajęcia, poprowadzone z wykorzystaniem dynamicznych metod aktywizujących, pomogły uczestnikom w udzieleniu odpowiedzi na powyższe pytania.

Tematyka szkolenia, które poprowadziła psycholog Iwona Stachowiak, obejmowała zagadnienia łączące sport i psychologię, w szczególności metody motywowania uczniów do osiągania sukcesów sportowych.
W części wykładowej spotkania zwrócono szczególną uwagę na czynniki osobowościowe oraz sytuacyjne, które przyczyniać się mogą do pokonywania słabości i osiągania zwycięstwa.
W czasie warsztatów nauczyciele mieli okazję, aby wymienić się doświadczeniem, w jaki sposób można wykorzystać zajęcia sportowe w procesie wychowania oraz w profilaktyce.
Zajęcia warsztatowe służyły także lepszemu wykorzystaniu w pracy z uczniem takich czynników jak: optymalny poziom stresu, zróżnicowanie poziomu uzdolnień sportowych, poczucie własnej wartości oraz istniejących i zawiązujących się relacji międzyrówieśniczych w grach zespołowych.
Zaproszenie na szkolenie przyjęła grupa 30 nauczycieli wychowania fizycznego -przedstawicieli szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych powiatu ostrowskiego.

Życie zdominowała technologia. Dzieci wzrastają w świecie 24-godzinnej telewizji, komputerów, Internetu i całej masy cyfrowych gadżetów, posiadających coraz więcej funkcji nieznanych jeszcze kilkanaście, ba- nawet kilka lat temu. Zmiany, które dokonują się na naszych oczach, wpływają nie tylko na styl życia ale także na funkcjonowanie naszych mózgów.
Badania neuropsychologów pokazują , że młodzi ludzie określani jako „cyfrowi tubylcy” inaczej odbierają i przetwarzają informacje niż generacja „cyfrowych imigrantów”, czyli ludzi, którzy wychowywali się w świecie bez komputerów. Zmiany jakie zaszły pod wpływem korzystania z nowych technologii w funkcjonowaniu mózgów dzisiejszych nastolatków mają głębszy zasięg niż sądzono i wynikają z odmiennej socjalizacji, różnych typów aktywności i sposobów poznawania świata.

"- A jeśli pewnego dnia będę musiał odejść? – spytał Krzyś, ściskając Misiową łapkę. – Co wtedy?
– Nic wielkiego. – zapewnił go Puchatek. – Posiedzę tu sobie i na Ciebie poczekam. Kiedy się kogoś kocha, to ten drugi ktoś nigdy nie znika".
W dniu 4.02.2015 roku, na terenie Szkoły Podstawowej w Białych Szczepanowicach, odbyło się szkolenie dla Rady Pedagogicznej i rodziców, poprowadzone przez psychologa Poradni - Iwonę Stachowiak.
Treści szkolenia obejmowały przeciwdziałanie przemocy szkolnej i uzależnieniom.Nauczycieli i rodziców poinformowano o zasadach działań profilaktycznych, utrwalających postawy prozdrowotne wsród uczniów.
Wszystkich zainteresowanych n
Szkolenie odbędzie się w dniu 20.02.2015 rok o godzinie 13.00 w siedzibie poradni.
Szkolenie poprowadzi: Iwona Stachowiak - psycholog kliniczny
Zgłoszenia przyjmujemy telefonicznie do 16.02.2015 roku.
Ilość miejsc ograniczona!!!