Szkolenie dla nauczycieli
W dniu 8.02.2018r., na terenie Szkoły Podstawowej Nr 2 w Małkini odbyło się szkolenie dla nauczycieli, dotyczące zagadnień pomocy psychologiczno-pedagogicznej według nowego rozporządzenia MEN.
Przedstawiono także treści obejmujące pomoc psychologiczno-pedagogiczną według nowego rozporządzenia, rodzaje wydawanych orzeczeń oraz procedury ważne przy ich wydawaniu.
Spotkanie prowadziła dyrektor PP-P w Ostrowi Maz., Krystyna Skibicka oraz pedagodzy poradni Marta Deoniziak i Eugeniusz Nowicki.
Spotkanie z rodzicami dzieci w wieku przedszkolnym
Na terenie Przedszkola Nr 3 w Ostrowi Mazowieckiej w dniu 7.02.2018r., rodzice dzieci 6-letnich mogli zapoznać się z problematyką gotowości szkolnej oraz treściami dotyczącymi pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej przez przedszkole.
Spotkanie prowadziła dyrektor PP-P Krystyna Skibicka oraz pedagog poradni Sabina Pałka.
Wspólne działania w profilaktyce
31.01.2018r., na terenie Stacji Sanitarno Epidemiologicznej w Ostrowi Mazowieckiej odbyło się szkolenie dla nauczycieli, którzy zgłosili się do prowadzenia programu dla uczniów klas IV „Bieg po zdrowie”.
Jest to nowy program antytytoniowej edukacji zdrowotnej opracowany w Głównym Inspektoracie Sanitarnym we współpracy z ekspertami Uniwersytetu Warszawskiego. Przedstawiciele Sanepidu wspólnie z psychologiem PP-P Iwoną Stachowiak w Ostrowi Maz. przedstawili treści dotyczące promocji zdrowia oraz warunków i zasad prowadzenia programu.
„Bieg po zdrowie” to kolejna edycja działań profilaktycznych, kierowanych do grup uczniów i ich rodziców, mających na celu wypromowanie zdrowego stylu życia w oparciu o standardy jakości profilaktycznej, konieczne w czasie wdrażania i realizacji programu w szkołach.
Wartości programu ukazują się nie tylko w pożądanym wpływie osób dorosłych na właściwe decyzje uczniów, kształtowaniu korzystnych przekonań normatywnych oraz właściwych wyborów.
Uczestnicy dowiedzieli się także, jakie treści warto jest zrealizować w danej grupie przed wdrożeniem programu, aby był on jak najbardziej skuteczny.
Wiele pytań zadawanych przez nauczycieli, którzy zechcieli wziąć udział w programie świadczy o chęci poznania mechanizmów odnoszących się do jakości podejmowanych działań.
Ukazanie walorów pozytywnego stylu życia przez osoby znaczące dla dziecka, kształtowanie więzi międzyrówieśniczej wraz z nauką asertywnych decyzji służących zdrowiu, dostarczenie rzetelnej wiedzy na temat szkód związanych z paleniem papierosów to wartości programu zakładane w jego celach głównych, ewaluowane przez autorów.
Warsztaty logopedów
Dnia 29.01.2018r.,odbyło się kolejne spotkanie w ramach Sieci Współpracy i Samokształcenia dla logopedów szkolnych z placówek oświatowych powiatu ostrowskiego.
W trakcie warsztatów analizowano metody i techniki diagnostyczne i terapeutyczne wykorzystywane w celu eliminowania wad wymowy w postaci deformacji głosek systemu fonetycznego.
Wymieniając się doświadczeniami poszerzono wiedzę i uzupełniono warsztat logopedyczny o najskuteczniejsze metody eliminowania różnorodnych deformacji często diagnozowanych u uczniów szkół powiatu ostrowskiego.
Spotkanie prowadziła logopeda poradni Teresa Sarnowska.
Sobota,6 stycznia 2018r.
Uprzejmie informuję, że Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Ostrowi Mazowieckiej, zgodnie z art. 90v ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2016r., poz. 1943 z późn. zm.) została wskazana do pełnienia w powiecie ostrowskim funkcji wiodącego ośrodka koordynacyjno – rehabilitacyjno – opiekuńczego, utworzonego w związku z realizacją rządowego programu kompleksowego wsparcia dla rodzin „Za życiem”, z uwzględnieniem wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od wykrycia niepełnosprawności lub zagrożenia niepełnosprawnością ( podstawę prawną Programu stanowi art. 12 ustawy z dnia 4 listopada 2016 roku o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” ( Dz. U. poz. 1860) oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 5 września 2017 r. w sprawie szczegółowych zadań wiodących ośrodków koordynacyjno- rehabilitacyjno- opiekuńczych (Dz. U. z dnia 7 września 2017 r. poz 1712)).
Sobota, 9 grudzień 2017r.
Czwartek, 7 grudnia 2017r.
Diagnoza rozumiana jako ocena stanu psychicznego jest podstawą planowania dalszej pracy z uczniem. Różnorodne narzędzia diagnostyczne pozwalają ustalić stan aktualny, całościowo ocenić mocne i słabe strony na danym etapie życia badanego.
Integralną część badania psychologicznego stanowią metody kliniczne, testy, metody projekcyjne czy inwentarze osobowości, pełnią one rolę pomocniczą i są niezbędne, chociażby dla ustalenia ilorazu inteligencji. Podobnie w pedagogice i logopedii – metody wymagające standaryzacji pozwalają na ukonkretnioną weryfikację przyjętych hipotez.
Przez ostatnie 15 lat pracy poradnianej, testy psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne były kompletowane według potrzeb badanych i zgodnie z obowiązującymi standardami badawczymi, co świadczy o ciągłości doskonalenia stanu technik diagnostycznych i jest zgodne z koncepcją pracy placówki. Techniki badania dotyczą oceny rozwoju poznawczego, sfery emocjonalnej i społecznej, fragmentarycznych deficytów rozwojowych - analizy i syntezy wzrokowej oraz słuchowej; określaniu wad mowy i wymowy, stanu narządu słuchu, poziomu wiadomości i umiejętności szkolnych.
Piątek, 10 listopada 2017r.
Okres dorastania to trudny czas – dla rodziców, nauczycieli, ale też dla samych nastolatków. Napięcia psychiczne, zawirowania wokół autorytetów, problemy z samooceną mogą powodować trudności bycia w grupie. Czasem, obok „zwykłej” arogancji nastolatka trudności wychowawcze mogą przejawiać się głębiej – zaistnieć pod postacią agresji psychicznej bądź fizycznej, braku respektowania zasad społecznie akceptowanych.
Trudności w relacjach społecznych ujawniają się czasem od pierwszych chwil bycia w grupie. Brak umiejętności społecznych, stres i związane z nim napięcia połączone z niedostatkiem kontroli emocji, wcześniejsze doświadczenia czy problemy w rozwoju dziecka, stanowią główne przyczyny konfliktów między rówieśnikami. Czas dorastania to szczególny moment rozwojowy, który może nasilać powyższe problemy.
Najkorzystniejszą sytuacją dla wszystkich jest właściwe zainteresowanie się problemem przez rodziców. Wola poznania trudności wynikających z okresu rozwojowego jakim jest dorastanie, chęć poszukiwania rozwiązań, współpraca z wychowawcą i psychologiem poradni, gotowość do obiektywnej oceny zachowań własnego dziecka dało się zauważyć na spotkaniu klasowym w Szkole Podstawowej nr 1 w Małkini.
Spotkanie poprowadziła
Iwona Stachowiak
psycholog kliniczny
Poradni Psychologiczno -Pedagogicznej
w Ostrowi Maz.
Poniedziałek, 30 października 2017r.
Najczęściej kiedy patrzymy na płaczącego człowieka, kojarzymy jego stan emocjonalny z cierpieniem. Cudzy ból psychiczny wyzwala empatię, a w ślad za nią współczucie i potrzebę pomocy. Dążymy do powstrzymania stanu złego samopoczucia czy przeżywanego nieszczęścia.
Wśród naszych reakcji na łzy, istnieją takie, przy pomocy których staramy się cudzy płacz powstrzymać. W wielu przypadkach ulegamy stereotypom wdrażając je w życie np. poprzez określenia beksa, mazgaj, chłopaki nie płaczą. Tak, jakby cudze łzy były dla nas problemem, kulturowo wskazujemy też komu i kiedy wypada płakać.
Od wielu lat mówi się o łzach emocjonalnych, które dają ulgę, wyrażają ból po przeżytym cierpieniu, są wyrazem żalu lub osamotnienia. Czasami długo na nie czekamy. Obwarowani stereotypami, bojąc się, iż płacz pogorszy nasze samopoczucie, uciekamy przed czymś, co jak mówią niektóre badania po prostu nam pomaga. Łzy podobno zawierają chemiczne znieczulacze, które w efekcie prowadzą do zrzucenia z siebie psychicznego ciężaru, prowadzą do ukojenia.
Środa, 25 października 2017r.
W naszym świecie emocjonalnym pojawiają się różnorodne uczucia, wśród nich takie, które mogą przysporzyć nam wielu problemów. Niezależnie od tego, którą z emocji przeżywamy (przyjemną lub przykrą), należy je docenić – mieć świadomość ich istnienia, a okaże się, że mogą stać się w wielu wypadkach naszym drogowskazem.
Emocje bardzo trudne, np. takie jak lęk, złość, poczucie winy czy poczucie krzywdy, mogą spowodować pogorszenie samopoczucia, w niektórych sytuacjach doprowadzi do zakłóceń funkcjonowania psychicznego. Profilaktyka w tym zakresie zawiera przesłanie, iż o własny świat emocjonalny należy dbać w sposób szczególny, a przede wszystkim tej dbałości uczyć dzieci.
Nawet najtrudniejsze uczucia nie są naszymi wrogami, najczęściej stanowią odpowiedź na to, co nas spotyka, są także wyrazem naszych wcześniejszych doświadczeń. Wiedzę o przeżywaniu powinniśmy wskazywać dzieciom wraz z nauką radzenia sobie z emocjami.
Czwartek, 12 października 2017r.
Kilka dni później, 6 października 2017r., w siedzibie Poradni odbyło się kolejne spotkanie służące omówieniu nowych rozwiązań, ujętych w rozporządzeniach MEN, ważnych z punktu widzenia tak szkół jak i poradni. Omówiono zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zmiany w zakresie wydawania orzeczeń o potrzebie indywidualnego nauczania i rocznego indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz zmiany dotyczące organizacji pracy zespołów orzekających.
W spotkaniu, które przygotowali i poprowadzili : Krystyna Skibicka, Marta Deoniziak oraz Eugeniusz Nowicki- pedagodzy placówki, wzięło udział 54 dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek oraz szkolni specjaliści( pedagodzy, psycholodzy, logopedzi).
27 września 2017r., na zaproszenie dyrektora Miejskiego Przedszkola Nr 2 Pani Wandy Zaręby, odbyło się spotkanie połączonych rad pedagogicznych Miejskiego Przedszkola Nr 2 i Nr 3, poświęcone analizie nowych regulacji udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej. Omówiono najważniejsze zmiany, wypracowano praktyczne rozwiązania służące monitorowaniu wsparcia udzielanego dzieciom, rodzicom i nauczycielom. Spotkanie poprowadziła Krystyna Skibicka- dyrektor Poradni.
Wtorek, 26 września 2017r.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna zaprasza dyrektorów szkół i placówek na szkolenie dotyczące najnowszych zmian w prawie oświatowym.
Spotkanie odbędzie się w siedzibie poradni (Ostrów Mazowiecka ul Rubinkowskiego 15) w dniu 6.10.2017r. o godzinie 10.00 i dotyczyć będzie:
-
Rozporządzenia MEN-u z dnia 9.08.2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
-
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży.
-
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające, działające w publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych.
Strona 2 z 7