Niedziela, 14 luty 2016r.
Najprościej o najpiękniejszym uczuciu:
Być może dla świata jesteś tylko człowiekiem, ale dla niektórych jesteś całym światem.
Gabriel Garcia Marquez
Wtorek,5 styczeń 2016r.

Poniedziałek,21 grudnia 2015r.

Wtorek,1 grudzień 2015r.
Czwartek, 19 listopad 2015r.
Autyzm (z greckiego: autos- sam) jest całościowym zaburzeniem rozwoju ujawniającym się zazwyczaj w pierwszych trzech latach życia dziecka. W obrazie neurologicznym autyzmu stwierdza się nieprawidłowości , które zakłócają prawidłową pracę mózgu. Według statystyk, na autyzm choruje jedno na 500 dzieci, cztery razy częściej chłopcy niż dziewczynki.
Autyzm wczesnodziecięcy wymaga różnicowania z innymi chorobami takimi jak zespół Aspergera, mutyzm wybiórczy, zespół Retta,schizofrenia, upośledzenie umysłowe, zespół stereotypii ruchowych, specyficzne zaburzenia mowy i języka.
Dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych, w tym z autyzmem, są bardzo różnorodną grupą, zarówno pod względem funkcjonowania społecznego, komunikacyjnego jak i intelektualnego. Niektóre z dzieci autystycznych nie opanowują mowy i prezentują różne stopnie upośledzenia umysłowego oraz duże deficyty w rozwoju społecznym. Inne mogą być komunikatywne, czasami wręcz gadatliwe, mogą wykazywać objawy przywiązania do osób znaczących (rodziców), przy jednoczesnych trudnościach w nawiązywaniu prawidłowych relacji z rówieśnikami oraz licznych stereotypiach i schematyzmach w zachowaniu.
Piątek, 6 listopad 2015r.
Teresa Sarnowska - logopeda Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Ostrowi Mazowieckiej, w ramach realizowanej pracy terenowej obejmującej przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych oraz szkoły podstawowe powiatu ostrowskiego, od września każdego roku wspomaga pracę szkolnych specjalistów, realizujących terapię logopedyczną
W odpowiedzi na zgłaszane zapotrzebowanie, przeprowadza przesiewowe i kontrolne diagnozy mowy dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III szkół podstawowych,
W ramach profilaktyki prozdrowotnej wykonuje przesiewowe badania słuchu, które pozwalają na wyłonienie dzieci z deficytami percepcji słuchowej i umożliwienie podjęcia leczenia specjalistycznego.
Realizuje również pracę szkoleniową poprzez zajęcia warsztatowe dla rodziców dzieci ze zdiagnozowanymi nieprawidłowościami komunikacyjnymi. Podczas indywidualnych konsultacji, udziela porad, wspomagających rodziców w ich działaniach stymulujących prawidłowy przebieg procesu kształtowania mowy dzieci w środowisku rodzinnym.
W bieżącym roku szkolnym badania i działania , o których mowa powyżej, zrealizowano już na terenie Miejskiego Przedszkola Nr 3 w Ostrowi Mazowieckiej, szkół podstawowych w: Dudach, Orle, Prostyni, do końca października zdiagnozowano łącznie 300 osób
Czwartek, 5 listopad 2015 r.
W dniu 28.10.2015 na terenie ZSP nr 1 w Ostrowi Mazowieckiej odbyło się szkolenie dla Rady Pedagogicznej dotyczące zadań profilaktycznych w szkole, prowadzone przez psychologa Iwonę Stachowiak. Nauczyciele, po ewaluacji programu profilaktyki, weryfikowali zaproponowane działania ze standardami jakości, co służy w eliminacji ewentualnych błędów i podnosi skuteczność poczynań.
„ Zła profilaktyka może szkodzić …” przestrzegają od wielu lat psychoprofilaktycy. Niewłaściwie przekazane informacje, dotyczące substancji psychoaktywnych mogą przyspieszyć inicjację, spowodować wzrost użycia. Z tego względu opracowano standardy jakości, które mają przede wszystkim zapewnić bezpieczeństwo odbiorcom. Podstawowym założeniem jest znajomość okresu rozwojowego uczniów, którym przekazuje się określone informacje. Znajomość specyfiki ich rozwoju pozwala wykluczyć błędy takie jak rozbudzenie ciekawości czy zlekceważenie zagrożenia, zbyt szczegółowe informacje natomiast mogą przerodzić się w instruktaż użycia.
Piątek, 30 październik 2015r.

Poniedziałek,26 październik 2015r.
23 października 2015 roku na terenie Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Zuzeli psychologowie Poradni (Iwona Stachowiak, Emilia Skrzecz) spotkały się z rodzicami i nauczycielami uczniów placówki w celu omówienia zagadnień dotyczących bezpieczeństwa w aspekcie wychowania. Na początku szkolenia uwzględniono treści związane z funkcjonowaniem intelektualnym osób z upośledzeniem umysowym w stopniu umiarkowanym, które składają się na zwiększenie czynników ryzyka. Brak możliwości myślenia abstrakcyjnego będący przeszkodą w planowaniu i przewidywaniu sytuacji, ograniczenie krytycyzmu, wysoka sugestywność stanowią przyczyny ograniczające możliwości działań profilaktycznych. Sfera emocjonalna to obszar szczególnej wrażliwości u osób niepełnosprawnych umysłowo. Szereg badań prowadzonych od lat osiemdziesiątych potwierdza, że są one empatyczne, wyczulone na krzywdę, problemy w kontroli emocji przyczyniają się jednak do gorszej kondycji psychologicznej. Te właśnie problemy rzutują na sferę społeczną, w wyjątkowych sytuacjach może dojść do nawiązania niebezpiecznych relacji z obcymi. Łatwo poddani manipulacji mogą podjąć działania krzywdzące siebie.
Wtorek,13 październik 2015r.
W ostatnich dniach września w Miejskim Przedszkolu nr 3 w Ostrowi Mazowieckiej odbyły się dwa spotkania rodziców z udziałem pracownika naszej placówki.
W grupie integracyjnej pedagog Sabina Pałka przedstawiła prezentację na temat postaw rodzicielskich i ich wpływu na osobowość dziecka. W części warsztatowej rodzice przywoływali swoje charakterystyczne zachowania wobec dzieci, ujawniane w określonych sytuacjach wychowawczych. Pozwoliło to na analizę i ewentualną modyfikację ich postaw rodzicielskich.
W grupie 5-latków przybliżono rodzicom tematykę związaną z dojrzałością dziecka 6-letniego do podjęcia obowiązków szkolnych. Słuchacze byli zainteresowani procedurą wydawania opinii, będącej podstawą do odroczenia spełniania obowiązku szkolnego. Ożywiona dyskusja, która zwieńczyła spotkanie, wskazała na ogromne zainteresowanie poruszaną. problematyką.
W spotkaniach wzięło udział 40 rodziców oraz wychowawcy grup.
Poniedziałek,5 październik 2015 r.
Wczesne wspomaganie rozwoju ma na celu pobudzanie i stymulowanie ruchowego, poznawczego, emocjonalnego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia u niego niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole. Jest to zintegrowany system oddziaływań profilaktycznych, diagnostycznych i terapeutyczno – edukacyjnych, prowadzony przez interdyscyplinarny zespół specjalistów. Może ono dotyczyć rozwoju motorycznego, stymulacji polisensorycznej (wielozmysłowej), rozwoju mowy i języka, orientacji i poruszania się w przestrzeni, usprawniania widzenia, słuchu, umiejętności samoobsługi i funkcjonowania w środowisku.
Od 15 września 2015r., po rocznym okresie pilotażu, zakończonym ewaluacją podjętych oddziaływań - określeniem mocnych i słabych stron przyjętych rozwiązań o charakterze organizacyjnym i merytorycznym, rozpoczęto kompleksową wielospecjalistyczną stymulację dzieci, które zakwalifikowano na zajęcia na podstawie posiadanej przez nie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.